Esther-Jody.reismee.nl

Afscheid & Mombasa

Vorige week zaterdag hebben we de laatste dag gehad met de kinderen. We hadden een matatu gehuurd, snacks gekocht en vervolgens met z`n allen naar het city park in Nairobi gereden. De kinderen waren door het dolle heen. Het was een groot feest voor ze. We hebben spelletjes gedaan en een lekkere picknick gehad in het park. Mooi om te zien hoe de kinderen genoten hebben. Tijdens de picknick werden we weer geconfronteerd met het leven in Kenia. We waren boterhammen aan het maken toen er opeens 5 dakloze, verslaafde 'kruimeltjes' om ons heen hingen. Es & Jo waren hier wel even van onder de indruk. We dachten dat we het ergste al gezien hadden maar dat bleek niet zo te zijn. De kinderen hadden een bepaald spul in een flesje, wat ze opsnoven. Hierdoor waren ze totaal van de wereld. Hun kleren waren kapot en ze hadden geen thuis. Heftig hoor. Aan het eind van de dag hebben we een geweldig mooi afscheid gehad. In het weeshuis kregen we een plantje dat we in de tuin moesten planten, als herinnering aan ons. De kinderen zongen en we hebben een toespraak gehad van ongeveer een uur inclusief gebed. Hierin werden we 100 maal gezegend en vertelden ze ons hoe blij ze met ons waren geweest. Daarna was het tijd voor een grote taart. We voelden ons vereerd. De laatste dagen in het weeshuis hebben we ons bezig gehouden met het opbouwen van een nieuwe slaapzaal voor de kinderen. Zwaar werk maar erg leuk om te zien dat we een steentje konden bijdragen voor de kinderen. Zondagavond is ons echte 'backpackavontuur' begonnen. We zijn in de avond met de bus naar Mombasa vertrokken. Dit was een lange, ruige rit van 9 uur. `s ochtends vroeg kwamen we aan in de hitte. Het is gelukkig allemaal goed verlopen maar het reizen hier gaat niet al te makkelijk en uiteindelijk zijn we echt op elkaar aangewezen. Maar goed dat we het zo goed kunnen vinden samen ;) Aangekomen bij ons hostel waren we gelijk tevreden. We hebben die weekin een boomhut geslapen, midden in de natuur. Dat er aapjes zaten hebben we de eerste dag gelijk geweten. Toen we terug kwamen van het strand was het een grote puinhoop in onze kamer. We hadden eten in onze kamer laten liggen en daar hebben de aapjes flink gebruik van gemaakt. Alles was op, tot aan het laatste, heilige chocolaatje. Zelfs de passievruchten waren opgegeten. Toen Jo zich wilde gaan douchen kwam ze erachter dat heel haar handdoek was onder geplast. Al dit lekkers hadden ze opgegeten in ons bed, dus het was een grote 'kruimeltroep'. In Mombasa hebben we een weekje heerlijk genoten, leuke mensen ontmoet en goed gegeten. Donderdag hebben we een snorkeltrip gedaan. Dit was ontzettend mooi. We kregen voor lunch verse krab en vis met een prachtig uitzicht op een azuurblauwe zee. Kortom: genieten! Zaterdagochtend zijn we vroeg in de morgen richting Tanzania vertrokken. We dachten dat de busreis naar Mombasa heftig was maar deze busreis sloeg alles. Na een dag geen eten en drinken zijn we veilig aangekomen in Arusha. Toen we vermoeid uit de bus kwamen werden we gelijk omringd door 6 rare mannen die ons achtervolgden. We gingen bijna naar de grond omdat we helemaal leeg waren en met al onze bagage moesten lopen. Uiteindelijk zijn we het dichtstbijzijnde hotel in gevlucht om daar even tot rust te komen. Jammer genoeg liep er een freak helemaal met ons mee het hotel in. Hij ging ontzettend raar doen en op dat moment zagen we de wanhoop in elkaars ogen (rustig blijven, rustig blijven). Uiteindelijk liep hij toch weg en zijn we met een taxi naar ons huidige hotel gebracht. We verblijven hier in een super accommodatie. Het is een luxe hotel met een apart gedeelte voor backpackers. Omdat het nu rustig hier is kregen we een luxe kamer toegewezen voor dezelfde prijs als een backpackers. We hebben een heerlijk zwembad en uitgebreid ontbijt erbij. We hebben al wel wat verschillen gemerkt tussen Kenia en Tanzania. Het ziet er hier allemaal wat vriendelijker uit dan in Kenia. Morgen vertrekken we voor 2 dagen op safari. We gaan Lake Manjara en de Ngorogoro kraterbezoeken. Vrijdagochtend vertrekken we richting Dar Es Salaam om vervolgens de boot te pakken naar Zanzibar. Genieten jullie lekker van de laatste dagen carnaval, we denken aan jullie! Ons nummer voor Tanzania is: +255762627423. Als je goedkoop wilt bellen moet je even een nummer opzoeken op internet wat je ervoor moet zetten. Het Nederlandse nummer van Esther werkt niet meer maar je kan wel naar het Nederlandse nummer van Jody smsen.

Alaaaaaf! Es & Jo

Daisy

Yas ben als eerste!!! Meiden wat een verhaal weer!
Ben heel erg blij dat jullie veilig zijn aangekomen zeg, jeetje! Geniet lekker in het hotel en ik ga jullie proberen te bellen.
Heel veel liefs en een dikke kus,

mirije

wat een indrukwekkend verhaal weer..
gelukkig hebben jullie het goed naar je zin daar!! veel plezier in arusha, wel erg jammer dat mijn ouders er nu niet zijn maar goed..
ik ga van de week 2 kaartjes voor jullie bestellen, dan is dat ook weer geregeld..
ik bel jullie nog wel!!
liefs mirije

Bren

Schatties!!

Wat een verhaal..schrik er gewoon van iehhh!! Maar gelukkig zitten jullie nu heerlijk luxe te genieten..dat hebben jullie wel verdiend na al die goede daden die jullie verricht hebben!!
Heeeel veel plezier..en we bellen van de week weer!!

kus

wilmie

tjonge, meiden, wat een verhaal weer! busreis klinkt ons bekend in de oren, hoor! geniet nu maar lekker.
het wordt hier al wat voorjaar, joepie!
lieve groeten van ons allemaal!!

oma Kouters

gelukkig lievertjes dat ik weer een teken van leven heb ontvangen.Jody van morgen geprobeerd je te bellen .maar het lukte niet he t nummer klopte niet meer bel je deze week nog wel .Hier alles oke pas goed op je zelf goed opletten wel eng allemaal en toch ook een hele ervaring liefs voor jullie beiden oma

marilene

hoi jo en es, tjeee het word steeds heftiger! hoeveel landen volgen nog hierna? nou ik hoef niet te zeggen goed uitkijken want dat weten jullie zelf ook wel.
gister lekker uitgeweest met je pa en ma in het cafe. helemaal gezellig en dinsdag nog naar zeuvenbultenland.

nou dobber maar een poosje in dat super zwembad oke.

ciao dikke XXX lene

nelie

Hoi meiden,
wat een verhaal zeg,jullie maken wel veel mee.
Maar stoer hoor ook,en veel gedaan zeg!
Petje af hoor,geniet van jullie reis verder,take care.
Wij gaan straks weer carnavallen,hou doe en veel liefs vanuit nu ook een zonnig nederland xxxxx

Thijs vd Berge

Es en Jo,

Wat een geweldig en heftig verhaal weer. En wat ben ik, wederom, rete jaloer op jullie. Wat maken jullie veel mee zeg.

Heel, heel veel plezier en succes verder met alles wat jullie gaan zien en mee maken. Nu eerst even genieten van jullie luxe!

X

Anja en Isa

Het is heel leuk om jullie om telkens iets van jullie te horen op deze manier. Pas goed op jezelf!! Isa heeft zich trouwens bedacht, dat girafje hoeft niet meer, ze wil liever een klein zusje zoals Dama bijvoorbeeld. Alaaf!!

Lasse

Ik wil even melden dat ik alles volg hooorr...en het super tof is om al die plaatsen te horen waar ik in Afrika zelf mee bezig ben geweest tijdens mijn stage!! Ik hoop dat jullie erg genieten, maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan! Verheug me wel op jullie aankomst in het prachtige Kaapstad :)

Groetjes vanuit Londen

Jaantje

Hoi aapjes,

Als de apen na-apen, apen de apen de apen na.
Zal me wel een feestje geweest zijn, daar in die boomhut. Had ze graag bezig gezien. Weer een mooi verslag. Vooral het uitje met de kinderen moet super geweest zijn, ben echt trots op jullie.

Telefoonnr. voor Tanzania 0900 0823 even wachten en dan 00255762627423#

John , Marina , Milou en Jacco Crezee

Heel leuk meiden om te lezen hoe het jullie vergaat op jullie trip .
Het gaat jullie goed , dus geniet er van .

jos

Hi Jody,
Je moet de groeten hebben van een juffrouw van de blokkendoos.Ik moest zeggen die juffrouw met die moeilijke naam?Dan wist jij het wel.We bellen snel weer.Ciao

nicoline

hoi meiden, leuk om via deze verhalen en foto's te horen en zien hoe het jullie vergaat, we wensen jullie het allerbeste.
Houdoe oom Piet en tante Nicoline

Gerie en Gert Jan

Wat hebben jullie afgelopen zaterdag de kinderen een prachtige dag bezorgd. TOPPIE !!!! , dat jullie dat gedaan hebben. Dat moet wel een voldaan gevoel opgeleverd hebben. Jullie zijn goed bezig.Meiden genieten maar, tot bels of schrijfs. Liefs en xxx ma&pa Polly

Poger,Sabrina & Blaise

Wat een geweldig verhaal weer en mooie fotos!!
Genietse!!!

mmmwwwaaaah xx

Loes Huybers

Door de carnaval had ik wat vertraging met het lezen van jullie avonturen, maar nu ben ik weer bij! Weer een mooi maar ook spannend verhaal, jullie maken van alles mee.. heerlijk, dingen die je nooit meer zult vergeten! Geniet ze dames, liefs Loes