Esther-Jody.reismee.nl

De eerste dagen in Afrika

HIer een eerste berichtje van Es & Jo. Na een lange vlucht goed aangekomen in Kenia. We zijn hier nu twee dagen en hebben al heel wat indrukken opgedaan. Wat een verschil! Het leven is hier totaal anders dan in Nederland. Veel armoede en de mensen hebben niet veel. We hebben het gevoel dat veel mensen elke dag weer moeten overleven. Ze lopen in kapotte kleding en zijn met iedere cent blij. Erg indrukwekkend om dit mee te maken. We laten alles rustig op ons af komen en dat gaat tot nu toe erg goed. Het weer is hier heerlijk. Overdag is het ongeveer 28 graden met een heerlijk windje. In de avond koelt het af tot ongeveer 20 graden dus dat is prima te doen. Na bijna 24 uur onderweg te zijn geweest mochten we gelijk door naar een ceremonie van het weeshuis omdat ze 1 jaar bestonden. We merkten al gelijk dat alles hier gebeurt ''in de naam van God''. Hier vinden de mensen echt hun kracht uit. Grappig maar ook mooi om te zien. Zondag zijn we rond een uurtje of 5 aangekomen in het huis waar we de komende 3 weken verblijven. Ziet er allemaal prima uit. Het enige nadeel is de ijskoude douche. Er zitten leuke mensen uit verschillende landen in het huis, waar we het goed mee kunnen vinden. Het eten is ontzettend simpel: rijst met bonen en mais. Daarintegen hebben ze wel supermakten waar ze brood verkopen en lekkere Nederlandse kaas. Dit is echter een tijdje bij ons vandaan dus we zijn maandag gelijk inkopen gaan doen voor de komende dagen. De reis naar de supermarkt hebben we afgelegd in een echte Afrikaanse Mutata. Dit is een busje vol, met op zijn minst 15 aan elkaar geplakte negers met R&B muziek op volume 20. Kortom het echte Afrika gevoel. Maandagmiddag zijn we gelijk begonnen in het weeshuis. Dit heeft een grote indruk op ons achtergelaten. Bizar om te horen en te zien wat de kinderen hebben meegemaakt en hoe zij leven. Je kan het je echt niet voorstellen. De moeder van het weeshuis is een Afrikaanse vrouw, die samen met haar man en familie 16 kinderen opvoedt. Geweldig om te zien wat zij doet en hoe de kinderen haar waarderen. Het huis is klein en erg basic. Ze slapen met minimaal 5 kinderen in een bed en ze koken rijst op een kampvuur. Een keuken is er niet. Diezelfde dag heeft Esther (moeder van het weeshuis) ons wat verteld over de achtergrond van de kinderen. Er is een gehandicapte jongen die ze gevonden hebben langs de snelweg, vastgebonden aan een hek. Er werd ons die dag ook verteld dat we onze spullen achter een gesloten deur moesten opbergen. Dit omdat de kinderen allemaal verschillende achtergronden hebben. We zijn daar ook gelijk mee geconfronteerd. Toen we wilden gaan lunchen kwamen we erachter dat er geld gestolen was uit onze tas. We hebben dit gelijk gemeld. Uiteindelijk bleek het een van de kinderen te zijn geweest. Ze wilde het niet toegeven maar na heel haar kamer doorzocht te hebben, hebben ze het geld in haar bed terug gevonden. Hier werd ze flink voor gestraft. Even slikken om dit gelijk mee te maken. Omdat het meisje al meerdere ''rare'' dingen heeft gedaan is ze vandaag uiteindelijk overgeplaatst naar een ander tehuis waar ze gaan proberen haar opnieuw op te voeden. Verder hebben we tot nu toe twee geweldige dagen gehad in het weeshuis. De kinderen zijn zo ontzettend lief, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Ze hebben eigenlijk niets, alleen elkaar maar ze zijn wel gelukkig. Kortom we maken veel dingen mee, die we rustig op ons in laten werken. Het gaat hier dus prima!

Als jullie willen bellen kunnen jullie dat doen op: 09000918 (dit nummer bel je eerst) vervolgens +254702125135.

Dikke kus en we denken aan jullie!

Tristan

Ik ben trots op jullie.
Dikke kus

Lotte, Bas & Kaja

Ola,

wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen, het zal een flinke cultuurschok voor jullie zijn. Maar wat jullie doen, is prachtig!
Veel plezier, geluk & zet 'm op! Liefs Lotte & haar mannen :-)

Willemien

Jee wat een verhaal damen, en dit is nog maar het begin... Veel plezier daar!

x Willemien

Jentl

Onwijs leuk om te lezen. Het lijkt alsof jullie er indrukwekkenden dingen meemaken en gaan maken. Geniet ervan! Kus

Bren

Schatties! Super leuk om te lezen wat jullie tot nu toe al hebben meegemaakt..en wat een verschil met hier! Ze zijn vast en zeker blij met zulke toppers als jullie :) Heeel veel plezier! Bel jullie morgenavond..Dikke Kus

Daisy

Hey lieverds, ben blij jullie te horen!
Super om jullie verhaal te lezen. Geniet ervan en succes met het vrijwilligerswerk.

Joline en Jayden

Blij te horen dat het jullie zo goed gaat! Super dat jullie dat doen... Ben vandaag naar het ziekenhuis geweest waarschijnlijk is in mrt of apr de operatie..

Kus van ons!

Gert Jan & Willemieke

Hey meiden,
Goed om het eerste nieuws van jullie te lezen! Zijn al aardig wat belevenissen in zo'n korte tijd. Echt een totaal andere way of life daar, zal wel even wennen zijn. Maar ook genoeg om van te genieten de komende tijd. Veel plezier bij al jullie avonturen! We blijven jullie volgen natuurlijk.
Groeten, GJ&W

Thijs

Heey daar! WAT een verhaal zeg... Wat een indrukken, nu al! Hoe jullie die dingen beschrijven zoals het busje, het leven, de dankbaarheid... doet me aan Oeganda denken en dan begint het gelijk te kriebelen. Kortom ik ben heel blij dat jullie dit allemaal gewoon doen en mee maken. Heel veel plezier, sterkte en geniet op volle toeren!
X

Jos en Jaantje

Hey Drolleke en Polleke,

Super verhaal, lekker genieten, wacht met smart op de eerste foto's ( geen cynische bedoeling Jody).

XXXX

Leoni

Zo wat een verhaal, ik snap dat dit veel indrukken geeft. Knap van jullie dat jullie dit doen! Geniet daar meiden

liefs leo

Nicky

Heeej meiden,

Wat een verhaal zeg... Mijn dag moet nog beginnen, maar ik ben er wel even stil van. Ik vind het knap dat jullie dit zijn gaan doen. Veel plezier en ik blijf jullie volgen!

XXX Nicky

Wilmie en de mannen.

Ha lieve nicht Esther en vriendin Jody!
Wat een verhaal al zo snel na aankomst in Kenia!
Ik begrijp helemaal hoe het is om zo "ïneens"in Afrika te zijn!Wat een verschillen, hè? Elke dag geeft weer nieuwe indrukken en die moet je idd even op je laten inwerken! Dat merkten wij ook in Ghana!Geniet maar lekker en veel succes met alles, hoor! Ik blijf op de hoogte. Fijn om je verhalen te lezen. We sms-en! liefs en dikke kus, Wilmie en de mannen uit het koude/frisse Sleeuwijk.

Bart

Cultuurshock! Wel heel bijzonder allemaal! Geniet ervan!

Willemijn

Meiden echt top wat jullie daar doen! Heeft vast veel betekenis voor de locals. En fijn te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Wel een heftige binnenkomer zeg.. Geniet en plaats snel wat foto's! Ik ben benieuwd.. :) Zoen

Marjolein

Hi lieve nicht & Jody,

Wat super om nu al van jullie te horen! 't Zal inderdaad even wennen zijn, die compleet andere wereld. Maar dat komt zeker goed! Enne...een busje met 15 aan elkaar geplakte negers: sounds like Ghana! :-) Have fun!

Kus!

Paul en Bianca

Hey vrouwkes!

tja das een lekkere binnenkomer ja! Maar 't klinkt echt als Afrika, mocht je twijfelen of je goed zat...

onwijs veel plezier en sterkte!

x

pilo en jannie

Hi Esther en Jody,
Goed te horen dat jullie goed aangekomen zijn.
Dit belooft wat als je na 2 dagen zoveel indrukken opdoet.Wij wachten met nieuwsgierigheid op het volgende verslag.We bellen nog wel.
Ciao xxxxxxxxxx

Daisy -> Jaantje

Hahah die Jaantje, wat een goeie!!!!
Wie vergeet er nou zijn fototoestel, haha??!!!??
@ Djo: Zeker niemand jouw geholpen met inpakken van je tas ofzo.... ;) Lieverd van me!
Kus

tanit

ja hoor jullie hebben er meteen voor gezorgd dat er eentje over geplaatst is!!!goed bezig!! hihi.
Geniet lekker en maar er een mooie ervaring van!

Dikke kus Tanit

oma kouters

He Jody,
je leeft gelukkig nog en ik ook nog .Ik ben wel een beetje jaloers op julie beiden lekker ver weg en zonder zorgen geniet er maar lekker van hoor groetjes ook aan Eshter en veel liefs oma

jos

Het nummer van de belpiraat is 09000216 dus niet wat er onder het 1ste reisverslag staat

Tristan

@ Jos: Dat andere nummer is van de belbazaar. Je kan ze beiden gebruiken.

Kristen en Linda

Foto's! Veel plezier nog XXX

Michèlle

Mopkes!

Goed te horen dat jullie veilig zijn aangekomen en dat jullie het naar je zin hebben!
Knap wat jullie doen, respect!
Heel veel plezier, geniet ervan!

Kus,
Michèlle en Quinten natuurlijk :)!

Jaantje

En dan nu het juiste nummer 7 cent per minuut
0900 0819 even wachten en dan 00254702125135
De juffen zijn met de cijfertjes aan het goochelen geweest.

Anouk

Jambo damens, ik krijg HELEMAAL de kriebels als ik dit lees.
En erg begrijpelijk dat jullie je ogen uit kijken. Had ook niet anders verwacht. Het leven daar is niet te vergelijken met hier. Wat zijn wij eigenlijk verwend ofnie!
Geniet van alle mooie ervaringen. Dikke zoen van mij

sammie

Heey lieve meiden! Wat leuk om dit te lezen en te horen wat jullie meemaken en beleven! Wat een verschil met nederland idd! Geniet ervan daar! Met alle mooie, bijzondere aparte, leuke dingen die jullie meemaken en zien! Ik volg jullie! Dikke kus

Anouk

Leuk je net even gesproken te hebben.
Hier de nummers waar je om vroeg.
Thuis +255732978486
Mobiel ma +255787452949. Als ze in Nederland zijn en je hebt een vraag kun je gewoon mij bellen oke!
Ze hebben hier in Ned. namelijk andere nummers.
En gewoon bellen he als jullie vragen hebben of er is iets.
Niet te moeilijk doen. Vind mijn ma super leuk!
Love you dikke kus

Gerie+Gert Jan

Fijn om jullie ervaringen te lezen, en te horen dat het met jullie goed gaat. In z"on korte tijd zoveel indrukken opgedaan, knap wat jullie doen. Die disco-bus lijkt ons ook wel wat. Geniet nog maar meiden, dikke kussen. Houdoe. De Pollys

Kim

Wow wat geweldig wat jullie doen. Knap hoor.
Is de rest van de kids inmiddels ook al overgeplaatst?
En hoe is de routine daar? Wat doe je op een dag met de kids?

Groetjes Kim

Trudi

Ik ben onder de indruk. Mooie verhalen en mooie foto's. Julie worden wel met de neus op de feiten gedrukt.
Ik ben benieuwd naar het volgende traject.

Groetjes van Trudi en Arnold

mary en wim

Van Jos e.mail gekregen, en jullie verhalen gelezen.
Wij wensen jullie nog heel veel reisverhalen.
groetjes van de sleutelburen

nelie

Hoi meiden,
leuk om je gesproken te hebben Esther.
Wat hebben jullie al veel meegemaakt,leuke en minder leuke dingen,maar wel heel indrukwekkend.
Leef met jullie mee,en wens jullie nog een heel mooie tijd toe.
Take care,liefs en houdoe uit Zevenbultenland xxxxx

mary en wim

blij te horen, dat het goed gaat met jullie, wat doen jullie veel ervaring op, in een ander deel van de wereld
nog veel reis genot. tot het volgende nieuws. doei